E-learning Beïnvloeden en overtuigen

E-learning heeft de toekomst. Ook voor preventie- en gezondheidswerkers. Hieronder staan praktische tips over hoe jij nog succesvoller kunt zijn in je werk. Deze e-learning module gaat over lessen op het gebied van 'Beïnvloeden en overtuigen'.

De lessen:

1) De vergelijking

Als anderen het doen, dan doe jij het ook. Of: als jij iets doet doen anderen het ook. Gedraag je dus als een rolmodel voor de gewenste opgave of verandering. Goed voorbeeld doet volgen.

2) Sympathie

Als je de bron aardig vindt, doe je wat er gevraagd wordt. Houd de relatie altijd goed, minimaal in de zin van respectvol. Openheid en kwetsbaarheid tonen versterkt de relatie.

3) Autoriteit

Als de bron een autoriteit is, kun je hem geloven. Bouw een reputatie op basis van bewezen diensten en ervaringen.

4) Wederkerigheid 

Als iemand je iets geeft, dan moet je er iets voor teruggeven. Sociale relaties zijn een kwestie van geven en nemen.

5) Commitment/Consistentie

Als je een standpunt inneemt, moet je consistent zijn. Doe wat je zegt en zeg wat je doet. Ben transparant over bedoelingen en doelen. 

6) Schaarste 

Als het schaars is, is het goed. Uniciteit werkt. Maak het algemene persoonlijk, ga van confectie naar maatwerk.

7) Vertrouwen

Vertrouwen win je door vertrouwen te geven en transparante communicatie.

Klik hier voor een toelichting, inclusief de geraadpleegde bronnen.


Infrastructuur van de Gezonde Wijk

Werk mee aan het organiseren en het borgen van een infrastructuur van de gezonde wijk
voor en door gezondheidsbewuste inwoners en professionals.